Prikbord The SeaMasters
Prikbord The SeaMasters
Home | My Files | Profile | Register | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Duiksport - algemeen
 Medisch
 Koortsblaasjes na de duik
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dommel
Passieve deelnemer

Belgium
4 Posts

Posted - 12 Sep 2002 :  19:26:20  Show Profile Send Dommel a Private Message  Reply with Quote
Zowel enkele andere duikers als mezelf hebben na een duik vaak kleine blaasje boven onze lip. Het zijn niet echt koortsblaasjes, ze branden niet zo fel en zijn niet zo groot. Na enkele dagen niet duiken drogen ze uit en verdwijnen. Eerst dacht ik dat het misschien kon zijn omdat mijn bril niet goed gespoeld was, maar een kennis van me die er ook regelmatig last van heeft na het duiken had een nieuwe bril en ook nu had ze nog van die kleine blaasjes. 2de oorzaak dat we dachten waren onze handschoenen, bv.door aanraking kwal. en als je bovenkomt door je gezicht te wrijven. Het rare is dan dat die blaasjes enkel boven de lip verschijnen.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van die blaasjes? Kan je er preventief iets tegen ondernemen?

DirkX
Ervaren deelnemer

Belgium
172 Posts

Posted - 13 Sep 2002 :  17:26:52  Show Profile  Visit DirkX's Homepage Send DirkX a Private Message  Reply with Quote
citaat:
Citaat van het origineel bericht, dat gepost werd door Dommel:
... Kan je er preventief iets tegen ondernemen?

Uit 't water blijven!

Go to Top of Page

ivo
Webmaster

Belgium
402 Posts

Posted - 13 Sep 2002 :  18:14:17  Show Profile  Visit ivo's Homepage  Send ivo an ICQ Message Send ivo a Private Message  Reply with Quote
Dommel,

Het zijn geen koortsblaasjes, maar meer een lokale irritatie ter hoogte van de lippen. t.g.v. van contact met neteldieren en andere uitlokkende factoren. Weet ook dat lippen een tamelijk gevoelige plek zijn.

Tijdens de duik kan je lip in contact komen met netelcellen van neteldieren zoals kwallen en anemonen. Maar ook stekelhuidigen, sponsen en borstelwormen kunnen je lip irriteren of verwonden.

Hieronder een voorbeeld van een verwonding veroorzaakt door een wasroos (Anemonia sulcata), 24 uur na contact.

Foto: Franco Kokelj

Je kan de zogezegde koortsblaasjes oplopen door rechtstreeks contact van in het water zwevende netelcellen, of door tegen de staart van een kwal te zwemmen. Maar ook irritatie door onrechtstreeks contact is mogelijk. Als je tijdens de duik contact hebt met bvb. baksteenanemoontjes door je hand – verpakt in een handschoen – er op te plaatsen, wat in de Oosterschelde niet ondenkbeeldige is, blijven er netelcellen aan je handschoen kleven. Als je nu met die handschoen aan je lippen komt, dan heb je bijna zeker prijs. Ook stukjes brokkelsterren, die eveneens aan de handschoen kunnen blijven kleven, kunnen je lip verwonden (met een vochtblaasje als gevolg).
Ik heb er eens op gelet hoe dikwijls mensen tijdens hun duik of kort na de duik met hun handschoen ter hoogte van de mond komen… en dat is dus zeer regelmatig. Dus bewust opletten dat je niet aan je lippen komt met die gecontamineerde handschoen is wellicht de beste preventie. Je kan natuurlijk ook uit het water blijven, zoals Dirkx hierboven voorstelt.

Hoe behandel je zo’n nep koortsblaasje? Dat hangt er eigenlijk vanaf wat de veroorzaker was van de verwonding. Dus eigenlijk weet je dat meestal niet.
Het beste dep je de wond droog. Je kan ze eventueel koelen door er bvb. een koelelement tegenaan te houden. Proefondervindelijk hebben verscheidene duikers reeds vastgesteld dat het lokaal spoelen van de geïrriteerde plek met koolzuurhoudend water (bvb. Spa rood) verzachting kan brengen. Andere koolzuurhoudende dranken werken soms ook, maar veel minder efficiënt. Spoelen met gewoon water is meestal niet zo goed en kan het probleem soms verergeren. Ook azijn is meestal uit den boze als men niet weet wat de oorzaak was van de irritatie.

Ivo

Go to Top of Page

Claudia
Zeer ervaren deelnemer

Belgium
388 Posts

Posted - 13 Sep 2002 :  18:20:18  Show Profile  Click to see Claudia's MSN Messenger address Send Claudia a Private Message  Reply with Quote
Beste Dommel,

Ook ik heb regelmatig na een duik last van deze blaasjes. Niet iedere duik. Ik kan er ook geen reden op plakken en het voorkomen is mij tot nu toe ook nog niet gelukt. Wel heb ik altijd een tubetje Zovirax bij, normaal gebruikt bij gewone koortsblaasjes. Als ik het prikkend gevoel in mijn bovenlip heb na een duik gebruik ik dit zalfje onmiddelijk na mijn gezicht goed te hebben afgespoeld met zoet water. Meestal is dan het prikkend gevoel bijna volledig verdwenen als ik thuis kom. De blaasjes zetten dan ook niet door. In ieder geval heb ik er dezelfde dag geen last meer van. Ik heb die blaasjes nooit gehad na een duik in zoet water. Niet met je handschoenen aan je gezicht komen is zeer belangrijk, er zit wel meer in de Oosterschelde buiten kwallen dat netelt. Misschien heeft er nog iemand anders een oplossing? Uit het water blijven doe ik er in ieder geval niet voor hoor Dirk!
Groetjes, Claudia

Go to Top of Page

Dommel
Passieve deelnemer

Belgium
4 Posts

Posted - 13 Sep 2002 :  18:38:43  Show Profile Send Dommel a Private Message  Reply with Quote
Hallo Ivo en Claudia,

Bedankt voor de uitleg en tips, blij te weten dat ik "niet" uit het water hoef te blijven zoals dirk voorstelde.
Je gaat inderdaad tijdens en na een duik regelmatig met je handschoenen tot bij je gezicht, vb. wanneer je je oren klaart.
Ondertussen had ik ook al ondervonden dat zovirax inderdaad helpt tegen de blaasjes, toch goed om te weten dat ik de blaasjes er ook mee kan voorkomen. Bedankt voor de tip Claudia.

Go to Top of Page

DirkX
Ervaren deelnemer

Belgium
172 Posts

Posted - 13 Sep 2002 :  18:59:57  Show Profile  Visit DirkX's Homepage Send DirkX a Private Message  Reply with Quote
Ge moet van mij niet uit 't water blijven. Ge kunt ook blijven duiken in zoet water, want daar schijnt geen enkele duiker problemen te hebben met zijn lipkes.

Als behandeling als ge zo'n koortslipke hebt: uit de zon blijven!

Go to Top of Page

Sander
Zeer ervaren deelnemer

Belgium
311 Posts

Posted - 13 Sep 2002 :  19:19:06  Show Profile Send Sander a Private Message  Reply with Quote
Oppassen met bepaalde middeltjes tegen acné!
Het middel Roaccutane tegen acné (capsule 1 x 20 mg per dag) is een chemisch bewerkt vitamine A zuur preparaat dat heel goed helpt bij mensen die uitgebreide acne hebben. Volgens medische dokters van de duiksport kan dit preparaat, als het gebruikt wordt in zo’n lage dosis, geen kwaad voor het duiken.
Het middel heeft wel enkele bijwerkingen waarbij uitdroging en het wat dunner worden van de huid op de voorgrond staan. Directe klachten hiervan zijn o.a. droge lippen, spontane bloedneuzen en het ontstaan van wondjes op de huid. Ook is men wat gevoeliger voor zonlicht omdat de natuurlijke beschermingsfunctie van de hoornlaag wat verminderd is. Deze bijwerkingen hebben dus als resultaat dat de huid en dan vooral de lippen wat gevoeliger zijn voor allerlei kleine beschadigingen.

Go to Top of Page

Dommel
Passieve deelnemer

Belgium
4 Posts

Posted - 13 Sep 2002 :  20:05:40  Show Profile Send Dommel a Private Message  Reply with Quote
Dirk,

Zo te horen weet je er veel van af, ben je dokter in de geneeskunde?

Go to Top of Page

Admin
Prikbordbeheerder

Belgium
814 Posts

Posted - 14 Sep 2002 :  09:47:42  Show Profile  Visit Admin's Homepage Send Admin a Private Message  Reply with Quote
Misschien zijn de bovenvermelde verschijnselen toch een vorm van echte koortsblaasjes. Daarom wat info opgezocht over de ziekte.
Op volgende website stond onderstaande info over koortsblaasjes: http://www.deventer.nl/Txt/Actueel-MeestGesteldeVragen-Koortsblaar.html

Koortsblaas

Vraag
Help! Ik heb een koortsblaas. Is dat besmettelijk?

Antwoord
Een koortslip is lastig en pijnlijk, maar kan geen kwaad. Het wordt veroorzaakt door een infectie met een virus. Meestal raakt u als kind voor de eerste keer besmet. Die eerste infectie gaat meestal ongemerkt. Na de eerste infectie blijft het virus in uw lichaam aanwezig, zonder dat u er ziek van bent. Meer dan zestig procent van de mensen draagt het virus op die manier bij zich. Het kan weer actief worden door prikkels van buitenaf (zoals zonlicht, vorst en schrale wind) of bij verminderde weerstand (zoals bij koorts, menstruatie of stress).

De plek voelt branderig aan, kan jeuken of doet zeer als u hem aanraakt. Daarna komen er kleine doorzichtige blaasjes op uw lip, die gevuld zijn met vocht. De blaasjes barsten open en vormen korstjes en kloofjes. Binnen ongeveer tien dagen geneest de huid vanzelf.

Een koortslip is behoorlijk besmettelijk: vooral het vocht in de blaasjes bevat veel virus. Besmetting gebeurt door het aanraken van de besmette huid, bijvoorbeeld door zoenen. U kunt zo niet alleen andere mensen besmetten, maar ook het virus overbrengen van bijvoorbeeld uw lip via uw handen naar uw ogen. Probeer daarom van de wondjes af te blijven en was uw handen als u toch met het virus in contact komt. Baby's kunnen erg ziek worden van het virus. Wees daarom heel voorzichtig in het contact met baby's als u last van een koortslip hebt.

Er zijn geen echte medicijnen tegen koortsblaren. Wel kunt u bij de apotheek virusremmende zalf kopen om verergering tegen te gaan. Begin meteen bij de eerste verschijnselen te smeren! Zodra u blaasjes hebt, helpt de zalf namelijk niet meer. U hoeft met een koortslip niet naar de huisarts, tenzij het heel vaak voorkomt of heel heftig is. Ook als het virus zich uitbreidt naar bijvoorbeeld uw ogen, is het verstandig om even langs uw huisarts te gaan.

Op het internet vindt u onder http://www.vraagdedokter.nl/koortslip.htm nog meer info over een koortslip.

Op http://www.mijnapotheek.nl/zelfzorgartikelen/koortslip.htm stond dan weer volgende info over een koortslip.

Koortslip

Algemeen
Lippen zijn het hele jaar door uiterst gevoelig voor invloeden van buitenaf. In de zomer kunnen sterke zonnestralen zorgen voor gesprongen, uitgedroogde of verbrande lippen. In de winter kunnen de lippen door kou, vocht en wind ruw en schraal aanvoelen. Vooral aan zee, op het water en in de sneeuw zijn de lippen extra kwetsbaar door de sterkere reflectie van de zonnestralen. Het uitdrogen van de lippen bij vorst, schraal weer en felle zon kunt u voorkomen door ze te beschermen met vet (vaseline) of een lippenpommade. Voor de wintersport en in de zomer heeft een lipbeschermer met een zonnefilter de voorkeur.

Koortslip
De oorzaak van de koortslip is het herpes simplex-virus (het herpesvirus). Na de eerste besmetting blijft het virus in het lichaam. Het wordt vaak actief wanneer de lichaamsweerstand is verminderd bijvoorbeeld bij koorts, felle zon, na uitdrogen van de lippen en bij schraal weer. Bij een koortslip zijn kleine, doorzichtige, blaasjes met vocht op de lip te zien. Na het openbarsten vormen zich wondkorstjes en kloofjes door het indrogen van de blaasjes. Het duurt ongeveer 7 tot 10 dagen totdat de huid is genezen. Men kan het ontstaan van een koortslip vaak aanvoelen, vlak ervoor is namelijk vaak sprake van een kloppend, pijnlijk en branderig gevoel.

Welke maatregelen kunt u nemen
Let op het besmettingsgevaar. Het virus kan worden overgedragen via direct contact. Vermijd daarom het krabben van wondjes en het knuffelen van baby's (baby's kunnen zeer ernstig ziek worden bij besmetting).

Wanneer moet u de arts raadplegen
Indien de blaasjes langer dan twee weken aanhouden en indien u vaak last heeft van een koortslip.

Welke maatregelen kunt u nemen
Bescherm u lippen bij felle zon, vorst of droog weer tegen uitdrogen met een vettende lippenpommade. Vermijd een overmatig gebruik van water en zeep, deze hebben namelijk een indrogend effect.

Geneesmiddelen
Zodra u een koortslip voelt aankomen kunt u een crème met aciclovir (Zovirax®, Previum®) of penciclovir (Vectavir®) gebruiken. Dit moet zeer frequent worden aangebracht. Het is alleen zinvol voordat de blaasjes uitgebroken zijn. Zijn de blaasjes reeds zichtbaar dan kunt u de blaasjes het beste indrogen met bijvoorbeeld zinkzalf. Ingedroogde plekjes kunt u behandelen met een lippenpommade (Labello®, Blistex®).

Go to Top of Page

Luc
Zeer actieve deelnemer

Belgium
74 Posts

Posted - 20 Sep 2002 :  23:06:10  Show Profile Send Luc a Private Message  Reply with Quote
Ben je zeker dat het koortsblaasjes zijn ? (Herpes virus)
Jaren geleden heb ik ook zo iets voorgehad aan mijn pols, doch dit was te wijten aan een allergie voor het neopreen bandje van mijn duikhorloge.
Een vriend had hetzelfde probleem als jij beschrijft en bij hem was de oorzaak het rubber van zijn masker. Hierdoor kreeg hij steeds blaasjes op de bovenlip.
Hij kreeg de raad om van duikbril te veranderen. Hij koos voor een Siliconen duikbril, en het probleem was opgelost.

Luc

Go to Top of Page

Dieter
Zeer actieve deelnemer

Belgium
85 Posts

Posted - 25 Sep 2002 :  23:24:14  Show Profile  Visit Dieter's Homepage Send Dieter a Private Message  Reply with Quote
Ik denk niet dat het koortsblaasjes zijn. Heb nog nooit een koortsblaas gehad, maar de laatste drie duiken kwam ik ook boven met zo'n hinderlijk blaasje! Bij mij komt er veel vocht uit en wordt er nauwelijks een korst gevormd. Verder doet het eigenlijk geen pijn als je er aan komt (zoals bij een echte koorstblaas wel het geval zou zijn). Het blaasje verschijnt dadelijk na de duik en houdt wel drie of meer dagen aan. Zou het niet wat veel toeval zijn dit toe te schrijven aan een koortsblaasje? Zoveel stress heb ik nu ook niet bij een duik!
Ik hou het ook op netelcellen van één of ander dier dat via contact met de handen daar terecht komt.
Nu ik weet dat er meerdere mee sukkelen ga ik het eens extra in 't oog houden.

Dieter

Go to Top of Page

Dommel
Passieve deelnemer

Belgium
4 Posts

Posted - 26 Sep 2002 :  13:52:59  Show Profile Send Dommel a Private Message  Reply with Quote
Ik denk ook niet echt dat het koorstblaasjes zijn.
Van't weekend zijn we weer gaan duiken en mijn man had de dag nadien terug blaasjes, er kwam veel vocht uit dat direct een gele korst vormde en de dag nadien was de korst verdwenen en de blaasjes ook bijna.
Ik was deze keer een beetje meer op mijn hoede en heb mijn handschoenen uitgedaan voor ik door mijn gezicht heb gewreven. Nadien heb ik mijn gezicht gewassen met zoet water en een vochtinbrengende creme gebruikt. Het verschil is dat ik zogoed als geen last van blaasjes heb deze keer. 1 enkel piepklein te verwaarloze blaasje.
Het zouden inderdaad de netelachtige cellen kunnen zijn maar de verklaring van Luc, een reactie op de duikbril, wil ik ook niet helemaal uitsluiten. Misschien wordt mijn volgende bril er ook wel één van siliconen. Wat ik wel opvallend vind is dat er duidelijk veel meer duikers last van hebben.

Go to Top of Page

Admin
Prikbordbeheerder

Belgium
814 Posts

Posted - 12 Oct 2002 :  00:09:04  Show Profile  Visit Admin's Homepage Send Admin a Private Message  Reply with Quote
Het herpes simplex-virus (het herpesvirus) kan niet enkel je bovenlip aantasten, maar zelfs door lopen tot aan de neusingang.
Dat komt gelukkig niet voor (?) bij de irritaite ter hoogte van je lippen, die je kunt krijgen na een duik.

Herpes simplex aan neusingang en bovenlip

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Prikbord The SeaMasters © 2001-2008 The SeaMasters vzw - RPR 0451.302.002 Go To Top Of Page